Ekaluokkalaisten peikkotyö

1B-luokka kävi aurinkoisena syyspäivänä lähiympäristöstä keräämässä kaksi kiveä. Näistä kahdesta kivestä muodostui opetuskokonaisuus, jota työstettiin kuvataiteen-, musiikin- ja ympäristöopin- ja äidinkielen tunneilla. Kivistä työstettiin peikot liimaamalla pää ja vartalo yhteen. Tämän jälkeen peikolle lisättiin silmät, nenät ja hiukset, ja se puettiin vielä mahdollisesti puettiin vaatteisiin ja viittaan. Lopputuloksena oli mainio, erilaisten peikkojen lauma.

 

Kun peikot olivat valmiit, siirryimme neljän hengen pöytäryhmissä rakentamaan peikoille asumusta. Ryhmillä oli käytettävänä laatikko, jonka he saivat ryhmissään työstään omille peikoilleen sopiviksi. Työskentelymateriaaleina olivat pullovärit, huovat, puutikut, oksat ja paperit. Jokaisessa ryhmässä kaikki pääsivät tekemään ja suunnittelu yhdessä sujui yllättävän hyvin! Ryhmissä päästiin jopa äänestämään, että hyväksytäänkö yhteiseen työhön tiettyjä elementtejä.

  

Samaan aikaan käsittelimme ympäristöopissa elollista ja elotonta. Peikkotyöhön liittyvät materiaalit oli helposti jaettavissa elollisiin ja elottomiin. Musiikin tunneilla lauloimme peikkolauluja, joihin kuului muun muassa Mörrimöykky tanssii.

Asumusten valmistuttua ryhmät saivat asetella peikkonsa paikoilleen ja ottaa kuvia, jos halusivat. Työstäminen jatkuu vielä äidinkielen tunneilla, joilla kirjoitamme peikoista. Kummiluokan kanssa tulemme vielä syysloman jälkeen saduttamaan kuvaa, joka on otettu peikoista. Ensimmäisen luokan oppilas kertoo tarinaa ja kummioppilas kirjoittaa satua samaan aikaan paperille.

 

Peikkotyö oli antoisa kokonaisuus, mitä päästiin työstämään usealla eri kerralla ja eri menetelmällä. Parasta antia oli ryhmissä työskenteleminen ja jokaisen oppilaan osallistuminen.

Johanna Luhtanen ja Minna Myöhänen