6A-luokan leirikoulu Sallaan 28.8.-31.8.2018

Näin syyssateiden keskellä on mukava muistella elokuun lopussa ollutta Sallan leirikouluamme leirikoulupäiväkirjan muodossa.

1. Päivä.

Lähdimme Sallaan lentokoneella tiistaina 28.8. Lento kesti noin puolitoista tuntia. Lentomme laskeutui Rovaniemelle, josta matkustimme bussilla Sallaan. Bussimatka kesti noin kaksi tuntia. Lomakodilla, joka sijaitsi Ruuhijärven rannalla, veimme tavarat huoneisiimme, ja menimme syömään. Söimme kaalilaatikkoa. Syönnin jälkeen meille julkistettiin leirikouluhaasteet ja ryhmät, joissa teimme haasteet. Saimme vapaa-aikaa, ja aloittelimme haasteita. Sitten menimme uimaan järveen ja saunomaan. Sen jälkeen söimme iltapalaksi leipää ja jogurttia. Meillä oli vielä hetki vapaa-aikaa, jonka aikana piti soittaa kotiin. Kello 22.00 oli hiljaisuus ja viimeistään kello 22.30 piti mennä nukkumaan.

2. päivä

Aamulla meidät herätettiin noin 7.30 ja menimme syömään aamupalaa. Lähdimme noin klo 9.30 kävelemään kohti Sallan Sota- ja jälleenrakennusajan museota ja näimme matkalla neljä poroa. Museolla meillä oli mielenkiintoinen opastettu kierros. Museokierroksen jälkeen kävimme ajamassa resinalla ja lähdimme kävelemään kohti Sallan kotakirkkoa. Kävimme katsomassa Sallan eksoottista kirkkoa ja sen arkkitehtuuria ja sitten lähdimme K-markettiin ostamaan herkkuja. Kauppareissun jälkeen lähdimme kävelemään takaisin lomakodille. Lomakodille päästyämme ryhdyimme tekemään ryhmien toisilleen suunnittelemia haastetehtäviä. Kun tehtävät oli tehty, oli vapaa-aikaa, jolloin sai käydä uimassa, saunomassa ja soittaa kotiin. Noin klo 20.00 oli iltapala ja sen jälkeen vapaa-aika jatkui. Noin klo 22.00 oli hiljaisuus.

3. päivä

Aamulla meidät tultiin herättämään vähän ennen kahdeksaa. Tiesimme, että tästä on tulossa hieno päivä. Aamiaiseksi meillä oli leipää ja ruispuuroa. Aamiaisen jälkeen pakkasimme reput ja teimme eväät. Sen jälkeen lähdimme kävelemään autotien viertä pitkin kohti Tiia-open lapsuuden kotia. Vähän ajan päästä saavuimme talolle. Talo oli hieno, ja siellä oli vielä Tiian vanha leikkimökkikin tallella. Sen jälkeen lähdimme kiipeämään Matovaaran päälle. Kiipeäminen oli raskasta, mutta todellakin sen arvoista. Matkan varrella oli hienoja maisemia, isoja mustikoita sekä paljon poron kakkaa.

Perillä etsimme makkaratikuiksi sopivia keppejä sekä polttopuita, ja saimme myös vuolla omat makkaratikkumme. Kun tuli oli saatu syttymään, alettiin syödä eväitä. Nuotiolla paistettiin makkaraa, kasvisnakkeja ja vaahtokarkkeja. Osa yritti myös paistaa mustikoita nuotiolla. Kun kaikki olivat syöneet, niin sammutimme nuotion. Keräsimme tavaramme ja lähdimme lomakodille samaa tietä, mitä tulimmekin.

Lomakodilla oli aikaa suorittaa haasteita, ja sitten oli ruoka. Ruoaksi oli kinkkukiusausta, ja kasvissyöjille kasviskiusausta. Saimme myös jälkiruokaa, ja jälkiruoaksi oli marjarahkaa. Ruoan jälkeen oli aikaa mennä uimaan ja saunaan, tehdä haastetehtäviä tai syödä herkkuja. Illemmalla oli Uuno-tanssin, sketsihahmojen ja voittajien paljastuksen aika. Sen jälkeen jotkut leikkivät ulkona lipunryöstöä, kun taas osa jäi sisälle diskoilemaan. Hieman myöhemmin kaikki tulivat sisälle, koska oli aika syödä iltapalaa. Iltapalan jälkeen Tiia vei meidät ryhmä kerrallaan pieneen rakennukseen, joka on saunan vieressä. Siellä saimme Lapin kasteen, jonka jälkeen menimme takaisin päärakennukselle, jossa saimme vielä mokkapalaa. Sen jälkeen oli aika rauhoittua ja mennä omiin huoneisiimme. Seuraavana päivänä lähtisimmekin jo Helsinkiä kohti.

4. päivä

Perjantaiaamuna heräsimme koputukseen. Olimme väsyneitä ja masentuneita, sillä tänään joutuisimme lähtemään kotikaupunkiimme Helsinkiin. Ensimmäisenä menimme syömään aamupalaa. Aamupalan jälkeen aloitimme huoneiden siivouksen. Ensiksi otimme sängyistämme kaikki lakanat pois ja viikkasimme ne pinoon. Sen jälkeen imuroimme huoneet ja käytävät. Meitä pyydettiin tekemään eväsleipiä ja senhän me teimmekin. Sitten teimme vielä viimeisimmät pakkaukset ja tarkistimme, että huoneet olivat tyhjät ja siistit. Veimme matkalaukut ulos ja menimme odottamaan bussia. Kun bussi hetken odotuksen jälkeen ajoi pihaan, kuski laittoi laukkumme bussin matkatavaratilaan, ja nousimme kyytiin.

Vajaan kahden tunnin ajomatkan jälkeen saavuimme Joulupukin pajakylään, Napapiirille. Siellä menimme ensimmäisenä isoon matkamuistokauppaan, sen jälkeen pienempiin puoteihin. Söimme myös eväät siellä. Kun aika tuli, lähdimme kohti bussia ja sillä ajoimme Rovaniemen lentokentälle. Lentokentällä menimme lähtöselvitykseen ja useampien oppilaiden laukut menivät ruumaan. Menimme turvatarkastuksesta läpi ongelmitta (lukuun ottamatta yhtä mehupulloa) ja pääsimme portille. Jotkut tekivät vielä viime hetken ostoksia pikkukaupassa portin vieressä. Nousimme koneeseen, etsimme paikkamme ja istuimme niille. Lentomatka meni nopeasti ja pian olimmekin jo Helsinki-Vantaan lentokentällä. Sieltä otimme laukut hihnalta ja kävelimme aulaan. Siitä osa lähti kyydillä kotiin ja osa meni julkisilla koululle ja siitä kotiin.

Suoritimme leirikoulun aikana erilaisia haasteita.

Ensimmäisenä haasteena oli keksiä tiimille erittäin houkutteleva ja omaperäinen nimi.

Joukkueiden keksimät nimet olivat:

Kukoistavat hallitsijat, Joulupukin lentävät porot, The Super-Uunot, Eräjormat metikössä ja Huussin kingit

Toisena haasteena oli tunnistaa ja kuvata mahdollisimman monta luonnossa kasvavaa kasvia. Aikaa tämän tehtävän tekemiseen oli koko leirikouluaika.

Kolmantena haasteena oli keksiä haaste, jonka myös muut ryhmät suorittivat. Tehtävien piti olla Selviytyjät ohjelmasarjan tyyppisiä tehtäviä.

Neljäntenä haasteena täytyi koko ryhmän opetella tanssi, joka oli kohtaus Uuno Turhapuro elokuvasta.

Viidentenä haasteena täytyi ryhmien keksiä sketsihahmot, jotka liittyivät jotenkin toisiinsa.

Haasteiden voittajat julkistettiin viimeisenä leirikouluiltana.

LEIRIKOULUSSA OPPILAIDEN MIELESTÄ PARASTA OLI, KUN

* sai olla kavereiden kanssa ja sai olla paljon ulkona

* uiminen ja saunominen

* kivat ja mielenkiintoiset retket

* sai hengailla ystävien kanssa

* hyvä ruoka ja joulupukinpaja

Lapin luonto oli upea, maisemat kauniita ja kaikki oli tosi kiinnostavaa ja kivaa.

Säät todellakin suosivat meitä ja matka oli mahtava kokemus!