Koululaisooppera Ihmepoika A

Koululaisooppera on alakouluoppilaiden ja oopperan yhteistyötä. Koululaiset toteuttavat projektin yhdessä oopperan ammattimuusikoiden ja -laulajien kanssa. Oppilaat perehtyvät opettajiensa johdolla teoksen musiikkiin ja roolihahmoihin sekä harjoittelevat näyttämöilmaisua. Ohjaaja ja pianisti käyvät koululla ennakkokäynnillä harjoittamassa musiikkia ja valmistelemassa ohjausta. Kenraaliharjoitus esitetään koulun oppilaille esityspäivänä, ja illalla ooppera esitetään ystäville ja perheille. Oopperaa tekevät luokat myyvät ja markkinoivat itse esityksensä liput ja pitävät lipputulot.

Koululaisooppera Ihmepoika A on seitsemäs Suomen kansallisoopperan tilaama koululaisooppera. Se on valittu vuoden 2017 parhaaksi oopperaksi kansainvälisessä Young Audiences music Award -kilpailussa.

Ihmepoika A:n libreton (=oopperan teksti) on kirjoittanut rapartisti Karri “Paleface” Miettinen (s. 1978). Paleface (=kalpeanaama) on saanut taiteilijanimensä ollessaan vaihto-oppilaana Yhdysvalloissa. Paleface on julkaissut vuodesta 2001 alkaen kahdeksan albumillista kantaaottavaa musiikkiia. Ensimmäisten levyjen kieli on englanti, mutta vuodesta 2010 tuotanto on ollut pääosin suomenkielistä.

Oopperan on säveltänyt muusikko/säveltäjä/sovittaja/tuottaja/musiikkipedagogi Timo Hietala (s. 1960). Hietala on säveltänyt myös elokuva- ja tv-sarja -musiikkia. Vuonna 1998 hän sai Prix Italia -kunniamaininnan. Hän sai vuonna 2000 sekä Venla- että Telvis-palkinnot. Samana vuonna hän sai ensimmäisen palkinnon Tampereen ja Ranskan Laonin filmifestivaalelilta. Jussin parhaasta musiikista Hietalai sai vuonna 2002 ja Prix Marulicin sekä Prix Europan vuonna 2004.

Oopperan on ohjannut Riikka Oksanen ja visualisoinut lavastajapuvustaja Anna Kontek. Ihmepoika A:n orkesterina toimii pianisti ja lyömäsoittaja. Laulajia on kolme, äänialoiltaan sopraano (äiti, talonmies), tenori (häirikkö) ja barytoni (isä, köksänope).

 

Ihmepoika A:han valmistautuminen

Aloitimme Ihmepoika A:n harjoittelun kolme kuukautta ennen esityspäivää. Harjoituksia pidettiin aina maanantaisin sekä Lotte-opettajan tunneilla tiistaisin ja torstaisin. Käytimme aikaa harjoitteluun myös oman opettajan johdolla omassa luokassa. Saimme myös kotitehtäväksi harjoitella esityksen lauluja kotona. Harjoittelimme aluksi katselemalla ja kuuntelemalla Ihmepoika A:sta kuvattua videotallennetta, jonka päälle lauloimme sitä mukaa kun opimme uusia lauluja esityksestä. Meillä oli apuna myös oopperalta lähetetty oppimateriaali, joka sisälsi kaikki nuotit laulajille ja soittajille sekä cd-levyt, joiden kanssa saimme harjoitella lauluja. Laulustemmojen kanssa oli aluksi hieman haasteita, mutta ahkeran harjoittelun sekä kavereilta ja opettajilta saadun tuen tuloksena esityskappaleet alkoivat kuulostaa viikko viikolta paremmilta kunnes olimme valmiita itse esityspäivään.

 

Esityspäivä

Me (5-6M -uokkalaiset) tulimme koululle kello 8.15 ja jatkoimme siitä matkaa oopperatalolle. Perille päästyämme tapasimme ohjaajan. Hän oli mukava nuori nainen, jonka ääni oli flunssasta hiukan käheänä. Tutustuimme Alminsaliin, joka oli loppujen lopuksi aika pieni.

Saimme ohjeistusta päivän kulusta ja Oopperatalon säännöistä. Seuraavaksi aloimme harjoitella näytelmää. Meille annettiin paljon ohjeita, ja väärin opeteltuja kohtia korjattiin. Sitten pidimme evästauon, jonka jälkeen saimme jatkaa harjoituksia. Pääsimme harjoitusten jälkeen kokeilemaan rooliasuja, ja sitten olikin jo kenraalin aika.

Harjoituksissa olimme saaneet ohjeeksi seisoa aina valoissa, joten valot häikäisivät kenraalissa. Kenraalissa tapahtui joitain pieniä virheitä, mutta tuskin kukaan niitä huomasi. Muuten esitys meni hyvin.

Seuraavaksi menimme Hesburgeriin syömään. Saavuttuamme ravintolaan ihmiset näyttivät järkyttyneiltä, olihan meitä sentään noin 50 ihmistä. Kun palasimme oopperatalolle, vaihdoimme rooliasut ja lisäsimme poskipunaa, jotta emme näyttäisi lavan valoissa kalpeilta.

  

Jännitys tiivistyi, kun illan esitys koitti ja ihmisiä alkoi virrata katsomoon. Illan esitys oli nopeasti ohi, ja kaikki sujui mallikkaasti. Päivän jälkeen fiilis oli tyhjä. Se oli siinä! Viikkojen harjoittelu oli tiivistettynä kahteen esitykseen. Pääasia oli kuitenkin se, että kaikilla oli hauskaa.