Koulumme 8.-luokkalaisten tet-harjoittelu alkoi tänään

koneII

Koulumme kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaiset tutustuvat työelämään kerran lukuvuodessa. Tänään alkoi ensimmäisten kahdeksasluokkalaisten viikon harjoittelu.

Oskari Tihinen oli työharjoittelussa jo syksyllä kahden viikon ajan, kuten muutkin yhdeksäsluokkalaiset. Tässä Oskun maanantain päiväkirja harjoittelusta BlueOne-yhtiössä.

Päiväkirja Tet-jakson ajalta syksy 2014

Alkusanat

Olen 15-vuotias opiskelija Porolahden peruskoulun 9. luokalla. Suurimpia kiinnostuksen kohteitani on ilmailun eri osa alueet ja haaveammattinani on päästä joskus vielä liikennelentäjäksi. Innostus ilmailua kohtaan näkyy simulaattorilentämisenä kotona ja koneiden valokuvailuna vapaa-aikana.

Kun työelämään tutustumiset alkoivat 8:nella päätin hakeutua ilmailualan pariin, onni potkaisi ja pääsin viikoksi Blue1 lentoyhtiöön. Sain kehuja ja he toivottivat tervetulleeksi seuraavanakin vuonna. Kun ysiluokan hajoittelupaikkoja alettiin etsiä, otin yhteyttä tuttuihini siellä ja lopulta pistimme nimet papereihin Mikan kanssa.

Kerron tässä päiväkirjassa mietteitäni, fiiliksiäni ja päivien kulusta. Selvyyden vuoksi puhun eri koneistä niiden rekisteritunnusten viimeisellä kirjaimella joten älkää ihmetelkö jos tekstissä puhutaan mm. julietista (OH-BLJ).

Ota myös huomioon, että huoltotoiminta on vuorotyötä ja tämän takia en todellakaan ollut samojen henkilöiden kanssa päivittäin vaan tutustuin uusiin ihmisiin jatkuvasti.

kone

Maanantai:

Aamusta menin töihin kello 9 ja tapasin Mikan, joka on line maintenance manager ja joka hoitaa siis linjahuollon toimintaa. Lähdimme tutustumaan paikkoihin.Kävimme varastossa hakemassa oikeat työvaatteet aj sain oman kaapin pukuhuoneesta. Kävimme katsomassa myös yläkerran toimistossa paikkoja ja sovimme, että lähtisimme hakemaan lupia tunnin lentokentän lupatoimistosta.

Menin halliin ja tapasin tuttuja ,edessä oli iso projekti… halliin oli tuotu kone, jonka moottori pitäisi vaihtaa uuteen ja nyt tilanne oli se että kaikki kaapelit ja putket pienimmästä suurimpaan piti siirtää tähän uuteen moottoriin joka näytti aika tyhjältä, homma oli vasta alkutekijöissään. Ensin seurasin hommaa vierestä, kaapeleita oli sikin sokin… noh kyllähän musta varmaan jotain apua olis ja ei kulunut kun minuuutti niin mulle annettiinkin jo ensimmäiet hommat, jes nyt mä pääsen tekmään tätä oikeasti! Innostus oli peruskoululaisella jo tapissan, voiko tää oikeesti tapahtua. Meni varmaan puolisen tuntia niin Mika tuli sanomaan että nyt mennäään. Käytiin lupatoimistossa ja ei kestänyt kauaakaan niin oli jo lentokentän kulkulupa kädessä. Käytiin myös kurkkaamassa ja viemässä papereita pääkonttorille ja palattiin takas hallille. Menin jatkamaan hommia ja olihan siinä hommaa kiinnitellä johtonippuja yks kerrallaan mutta ihan loogisesti ne asettui paikoilleen. Tuli lounaan aika ja yhteistuumin Rikun (lentokonemekaanikko jonka kanssa puuhasin jo viimekeväänä) kanssa päätettin mennä terminaaliin syömään. Nyt pääsin ekaa kertaa tällä jaksolla jo platallekkin (lentokenttäalue missä koneet pysäköi). Platalla ei ollut paljoa koneita keskipäivän aikaan, jokunen lähti muutama saapui. Kun tulimme takaisin syömästä ja jatkoimme moottorihommia pääsin käymään kurkistamassa toista konetta missä korjailtiin moottorin jarrutusjärjestelmää (reverse). Iltapäivän tunnit kului nopeasti moottoriprojektin parissa ja olin innoissani kun siinä aina välissä kerkes kyselemään “Mitä toi tekee?” “Meneeks bensa tosta putkesta?” tyyppisiä kysymyksiä niin ei tullu ollenkaan tylsää. Kun työaika alkoi loppua ekanpäivän osalta vein vaattet kaappin ja sanoin heipat porukoille. Eka työpäivä pulkassa.

 kortti